Tabulatura – jak czytać?

Tabulatura mówiąc najprościej jest uproszczonym sposobem zapisywania dźwięków.

Teraz opiszę Ci sposób czytania tabulatury i oznaczenia, które napotkasz w tabulaturach, również w tych zamieszczanych na moim blogu. Dla ułatwienia oznaczę Ci struny cyframi, których później już nie będzie (ponieważ przyjmuję, że po przeczytaniu tego wpisu będzie dla ciebie oczywiste, która struna gdzie się znajduje).

Jak czytać tabulaturę?

1) Sześć linii to struny gitary. Zwróć uwagę na to, że najcieńsza struna (E1) jest na górze, natomiast najgrubsza (E6) na dole diagramu. Uwaga: W Polsce druga struna oznaczana jest jako H, natomiast w zachodnich publikacjach znajdziesz oznaczenie B (którego będę używał w publikowanych tabulaturach).

tabulatura diagram 1

tabulatura diagram 1

2) Cyfry na liniach oznaczają progi, na których wydobywamy dźwięki. Jeżeli natrafisz w tabulaturze na cyfrę 0 należy pamiętać, że jest to tak zwana struna pusta. Dźwięk wydobywamy poprzez uderzenie odpowiedniej pustej struny nie przyciśniętej na żadnym progu.

Poniżej przykładowy akord a-moll zapisany na tabulaturze. Zwróć uwagę na cyfry, które znajdują się w jednej linii. Oznacza to, że należy wszystkie dźwięki wydobyć jednocześnie.

tab diagram 2

diagram 2

3) Po prawej stronie możesz napotkać oznaczenie ile razy należy powtórzyć daną linię.

tabulatura diagram 3

diagram 3

4) Oznaczenia technik:

~ – to oznacza vibrato (polega na szybkim rytmiczny podciąganiu i opuszczaniu struny dociśniętej na określonym progu)

b – oznacza bend (podciągnięcie struny)

r – oznacza release (odpuszczenie)

\ – oznacza slide (ślizg w dół)

/ – oznacza slide (ślizg w górę)

x – oznacza tłumienie

p – oznacza pull off (jest to technika polegająca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak, aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką)

h – oznacza hammer on (jest to technika polegająca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak, aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką)

PM – oznacza Palm Mute (tłumienie strun prawą ręka trzymając ją na mostku i jednocześnie uderzając kostką)

AH  oznacza artificial harmonic – flażolet sztuczny (strunę atakuje kostka i zaraz potem kciuk, który delikatnie ją dotyka)

Zapis może więc wyglądać na przykład tak:

tabulatura diagram 4

diagram 4

Reklamy

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )