Republika wspomnień

Republika

Właśnie wróciłem ze szkoły. Wchodząc do domu usłyszałem jak z telewizora sączy się

przemówienie premiera Wojciecha Jaruzelskiego. Przekonywał jak to cały naród murem stoi za partią i jak wspólnymi siłami (rolników, robotników, inteligentów) zbudujemy jeszcze wspanialszy socjalistyczny kraj. Przełączyłem na drugi program. Tam również NIC tylko „gadające głowy”. Odpuściłem. W tamtym czasie kanały telewizyjne były…dwa! Za trzy lata powstanie dopiero i ruszy Teleexpress.
Następnego dnia spotykam kumpla, który zagaduje mnie tajemniczo i coś opowiada, że wyszła płyta Republiki.
– „Nowe sytuacje” – słyszałeś?
– Jacek jasne, ale co z tego? Płyta jest nie do dostania, a gdyby nawet bez kasy jej nie zdobędę.
Jacek jak to Jacek, zmarszczył się w uśmieszku.
– No to mam dla ciebie biznes… Mam tę płytę.
Dla poparcia tego co powiedział wyjął z torby czarno-biały album. Szok.
– Jacek, ale mówiłem ci że nie mam kasy.
– Spokojnie nie chodzi o kasę, zależy mi na zdobyciu albumu „Grease” i wiem, że ty go masz.
Tak się złożyło, że dwa miesiące wcześniej przy okazji zakupu gramofonu Artur WG 902 dostałem w bonusie właśnie tę płytę. Nie była to moja estetyka muzyczna i średnio mi się wówczas podobała, ale wtedy największe wrażenie zrobiła na mnie okładka albumu. Kolorowa z amerykańskimi fotkami, a po rozłożeniu wyglądała jak blat stołu z porozrzucanymi fotosami i różnymi przedmiotami.
Dwa dni później wróciłem do domu jako dumny posiadacz albumu Republiki. Trudno opisać ile emocji może przysporzyć zwykły, lekko pofalowany czarny krążek. Wówczas jednak nie był to tylko kawałek plastiku z piosenkami, lecz inny świat, filozofia życia, totalnie nowe sytuacje w szarym PRL’u.
Płytę mam do dziś i tylko czasy czasami znów szare.

Kiedy po raz kolejny szedłem ulicą i zadeptywałem nie wiedząc o tym Republikę – zespół rockowy, jak brzmi napis na tablicy umieszczonej w Toruńskim trotuarze, przypadkowo zobaczyłem ją, niepozorną, zapiaszczoną.
I wróciła tylko moja… Republika wspomnień.

Skomentuj

